‘Ik verken verschillende muziekstijlen en gebruik visuele en sensor technieken om mijn publiek te verassen. Tijdens TEDxHaarlem speel ik voor het eerst met een echte big band: spannend!’
De Haarlemse Anett Kulcsar verhuisde in 1997 vanuit haar geboorteland Hongarije naar Nederland, studeerde media technologie en is in de dance scene een bekende naam onder haar alter ego DANSOR. Ze heeft al gedraaid in clubs als Stalker, Patronaat, SugarFactory, Paradiso, OT301, Kerk Ruigoord en op Hongaarse festivals als Sziget, Ozora en Balaton Sound. Ze heeft haar eigen platenlabel Comport Records en werkt daarnaast freelance als visual designer. Een creative performer die het podium van TEDX Haarlem gebruikt voor een muzikaal en visueel experiment.
Voor mensen die je niet kennen, hoe zou je je muziek omschrijven?
‘Ik maak elektronische dansmuziek die zich niet makkelijk laat omschrijven of in een hokje te plaatsen is. Ik verken graag verschillende muziekstijlen. Op mijn album ‘Theory of Love’ vind je bijvoorbeeld tracks met een jazzy, futuristische retro en een jaren 80 feel’.
Hoe past jouw optreden bij het thema?
‘Ik probeer altijd mijn muzikale grenzen te verkennen en ben op zoek naar een combinatie tussen oude en nieuwe muziekstijlen, bijvoorbeeld elektronische dansmuziek samen met live muzikanten met een hele andere muzikale achtergrond. Techniek speelt daarnaast een belangrijke rol in mijn optredens. Hoe kun je interactie laten plaatsvinden tussen, muziek, beweging en beeld? Ik probeer mijn publiek daarmee te verrassen en uit hun comfortzone te halen’.
Kun je iets meer vertellen over je fascinatie met techniek ?
‘De oorsprong van DANSOR (dance + sensor) ligt in mijn afstudeeropdracht. Ik vond een DJ alleen achter een laptop te statisch. Miste het onverwachte element op het podium. Ik onderzocht daarom hoe ik door middel van beweging muziek kon maken. Ik ontwikkelde een outfit met bewegingssensoren die werden vertaald naar geluid. Mensen hadden geen idee, dachten dat ik uit de maat danste, maar ik was muziek aan het maken met behulp van mijn beweging. De tijd is nu rijper, de techniek is verder en mensen staan er meer open voor. Het is en blijft spannend omdat je nooit weet wat er precies gaat gebeuren’.
Maak je over 10 jaar nog steeds muziek?
‘Ik blijf sowieso elektronische muziek maken. Daarnaast wil ik in de toekomst interactieve shows geven op bijzondere locaties waarin (live)muziek, beweging en visuals met elkaar verbonden zijn. Daarom ben ik op dit moment bezig om Comport uit te breiden – het wordt een collectief van creatieve mensen met een achtergrond vanuit verschillende disciplines’.
Wat kunnen de mensen verwachten tijdens TEDxHaarlem?
‘Tussen de verschillende sprekers in, speel ik samen met live muzikanten verschillende nummers van mijn album: de titeltrack ‘Theory of Love’, ‘The Pop Pop’ en een nieuwe nummer ‘Peace of Mind’. ‘The Time’ zal drie keer te horen zijn, in zijn originele elektronische versie onder de openingsfilm, vervolgens samen met een bassiste (Marta Golka) en een drummer (David de Vries) en zelfs met een echte big band New Harlem Deluxe onder leiding van Lorenzo Mignacca! ‘Nobody’ speel ik samen met violiste Ewa Pepper en maak daarbij gebruik van interactieve visuals gemaakt door Tim en Roy Gerritsen en ‘The Polygon Jacket’, een jas met sensoren – een samenwerking met UX.FTT (Esther Zahn en Hans Illiger) uit Berlijn met wie ik eerder dit jaar ‘The ReSpeak Jacket’ project heb gedaan tijdens Fashion Hackday. TEDxHaarlem is één groot experiment voor mij’.
Anett Kulcsar speelt op 24 november op TEDxHaarlem in de Philharmonie.
Interview: David van Tol
Foto: Bibi Veth